Tuesday, March 13, 2007

JavaScript, Buggar och OOP

Det var ett tag sen jag skrev. Men jag kände att det var dags igen.

Jag har legat sjuk en vecka, och det är inte speciellt roligt att vara sjuk. Jag blir så himla rastlös när jag inte har något vettigt att göra. Dock så har jag hunnit läsa en hel del om avancerad JavaScript. Har läst om objekt-orienterad programmering och olika "design patterns". Mycket spännande läsning måste jag säga. Men jag har kommit fram till att JavaScript är fruktansvärt kraftfullt. Mer än vad jag trodde från början. Dessvärre saknas ett par saker som jag skulle vilja ha.
  • Custom Events (Saknar det verkligen)
  • Riktiga classes
  • Strong typing
  • Early Bindings
  • Privata variabler
Har läst att det ska komma i JavaScript2.0 (ECMAScript v4), vilket förhoppningsvis kommer i FireFox 3.0. Så det är bara att vänta och se.

Jag har börjat använda bugg-hanteringsverktyget vi har på jobbet rätt flitigt nu. Det vi använder oss av är Mantis Bugtracking. Rätt skapligt verktyg. Fast om jag ska vara helt ärlig så skulle jag hellre vilja använda mig av Trac. Är det någon som har något bättre liggandes på lager så får ni gärna posta en kommentar på den här bloggen. Trac verkar dock lovande, då det innehåller
  • Wiki (För dokumentation)
  • Subversion (Versions-kontroll)
  • Buggrapportering (I form av tickets)
  • Timeline (För projektplanering)
Det är väl i princip det man behöver för att bli effektivare i sitt arbete. Problemet är väl bara att man inte riktigt tar sig tiden och lär sig systemen, för att få ut det mesta ur dem.

Idag fick jag ett tips om ett webbaserat onlinespel som heter OGame av en kollega. Verkar lovande. Det tar lite tid, men det är perfekt ändå.

Vad är det mer man kan skriva om då.... hmm..
Jag får nog återkomma på den punkten.

No comments: