Monday, July 9, 2007

Det blev ingen...

... nedstängning av The Pirate Bay. Det ska vi fira!

Det är något fel i Sverige, ett ganska stort fel. Här så lyssnar inte regeringen på folket, här lyssnar folket på regeringen. Ta t.ex. Frankrike, där är regeringen rädd för folket. För där är folket inte rädda för att demonstrera, blockera vägar, eller allmänt ställa till det. Och det vet regeringen om, och lyssnar på sitt folk, för att slippa just dessa saker. Är det så i Sverige? Nej, en demonstration i sverige består av kanske max 20 personer som står och håller i plakat. Mycket mer än så brukar inte hända.

Men vad hända nu, när något så folk-kärt som The Pirate Bay, hotades att stängas ner. Då (som tidningarna hade skrivit) rasar hela blog-sverige mot det. Det är en hel uppsjö med folk som gräver djupare än de svenska dags-/kvälls-tidningar som finns. Jag är besviken på Aftonbladet, Expressen, DN och så vidare.

Men i Sverige så blundar alla så fort orden pedofil eller barnporr yttras. Då är alla medel tillåtna, även om det inte ligger någon direkt undersökning eller bevis bakom. Nej, då spelar det helt plötsligt ingen roll om det finns några bevis. "Skjut dem jävlarna" brukar man höra.

Jag avskyr verkligen barnporr och sexuella övergrepp på barn. Jag ställer mig absolut inte bakom pedofilerna. Men jag tycker det är fel att straffa folk, censurera sidor på internet och så vidare. Utan några som helst bevis, utan i stället rida på att folk ser mellan fingrarna när det gäller sånt här.

Och nu i det här fallet, verkar det ju som att polisen inte ens har kontaktat killarna/tjejerna bakom T.P.B, och meddelat dem vilket torrents det gäller. Läs gärna Oscar Swartz inlägg om svaret till polisen från T.P.Bhans sida.

Jag rekomenderar även att fortsätta läsa på länkarna jag postade igår!

//Kollegan P.

No comments: