Tuesday, July 24, 2007

Kontraorder Deluxe!

Det är ju inte första gången som man får kontraorder.

Låt oss börja våran magiska resa, för cirka 4 veckor sen.
Då hade vi fått planerat att jag skulle sitta med ett stort projekt, 5 dagar i veckan under semestertiderna. 2 dagar in i semesterveckorna, så kommer första kontraordern. Släpp det stora projektet och gör dem här små mindre projekten i stället. Fine. Gjorde precis som det sades, utan några frågor (För man är ju en lydig anställd). Det ordergivaren inte hade kontrollerat, var hur lång tid det "små" projekten skulle ta. Det visades (Som vanligt) att tiderna inte var kontrollerade och tilltagna efter projektens storlek. Det är i och för sig ingen nyhet. Eftersom det är så precis var enda gång.
Så idag kommer nästa kontraorder, då har jobben (som från början inte hade hunnits på utsatt tid) tagit för lång tid... Go figure!
Så nu är dessa projekt lagda på is, tillsammans med det stora projektet (som i sig redan är försenat cirka 4 månader), dock är dead-linen fortfarande inte framflyttad.

Vi (Jag och Kollegan C) har också fått utstå diverse predikande från kollegan M. Om att vi måste kunna samma saker. Jag måste alltså sätta mig in i det kollegan C gör på jobbet, och tvärt om. För blir den ena sjuk, så måste den andra kunna allt. Likaså omvänt.
För det blev ett "jävla" liv, för att kollegan C, inte svarade i sin telefon under hans semester. Katastrof, dålig stil och illojalt var ord som användes om det.

Så jag ställer mig frågan, hur kan det vara dålig stil och illojalt att vilja vara ledig på sin semester? Är inte det ett tecken på underbemanning när inte en person kan gå på semester ostörd utan att avdelningen är i kris så fort det händer något. Jag hade i alla fall turen att vara bort på min semester, där jag inte hade något mottagning på min mobil.
Antar att dem kommer att bestämma snart att jag inte får vara vart jag vill på min lediga tid.

Sen så har det tagits upp gång på gång, att om vi inte svara i telefon på våran semester, så kommer vi inte att få välja själva när vi ska ha semester. Då kommer "chefen" att välja hur vi ska vara ledig. Dock förstår jag inte hur det skulle lösa problemet. Det gör ju (i min värld i alla fall) att man tappar viljan ännu mer att svara i telefon under semestern. Då sjunker ju viljan ännu mer att jobba. Men "chefen" verkar ju tro att det kommer att fungera bättre. Tror nog att han helst av allt vill ta bort semestrar.

Märk väl att jag skriver "chefen", då det har ryktats om att han har blivit av med sin chefstitel. Det skulle faktiskt var roligt (kalla mig skadeglad, elak eller vad ni vill) men jag tycker verkligen det. "Chefen" är så satans titelkåt så det är inte sant. Ta bara hans email-signatur som bara är "Chef", inte för vad eller vem.. han är bara "CHEF"...

Det som jag och kollegan C är oroliga över just nu, är att det skulle komma en massa övertidsorder nu i höst, när "chefen" märker att projektet inte kommer att bli klart i tid. Dock säger ju vårat kollektivavtal (vi har kollat) att max är 150timmar på ett år.
"Chefen" har också en tendens att erbjuda ledighet i stället för pengar för övertiden. Problemet där är ju att vi aldrig hinner ta ut någon ledighet. Eftersom, hela avdelningen kan gå under om någon är ledig (som det verkar).

Jag är lagom road!

//Kollegan P

No comments: