Friday, December 7, 2007

Längesen sist!

Det var ett tag sen man skrev här. Det har hänt en väldig mycket sen sist faktiskt.

Till att börja med har jag och Kollegan C sagt upp oss. Vi skrev på papper för nya jobbet i onsdags (28/11-07), och den 29/11-07 gick vi in till "chefen". Med våra uppsägningspapper i högst hugg. För min del är det 1 månads uppsägningstid, för kollegan C är det 3 månader. Detta gör att jag kommer att jobba min sista dag den 28:e december. Kollegan C kommer att jobba sin sista dag den 29:e februari. Det känns som att det inte kunde komma lägligare faktiskt. Eftersom december månad är den kortaste arbetsmånaden på hela året.

Det känns faktiskt som att "chefen" "straffar" oss nu. Bara för att han med största sannolikhet tar det hela personligt (vilket han borde göra) att vi säger upp oss. För det är helt och hållet på grund av "chefens" totalt värdelösa attityd mot oss och andra, och hans avsaknande av ledarskap som gjort det.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att vi slutar faktiskt. Som vi har blivit behandlade sista tiden är ju ett stort jävla skämt. Jag tycker nästan det är lite konstigt att vi inte har sagt upp oss tidigare faktiskt. Jag menar, för någon månad sen vart Kollegan C inkallad till "chefen" för en utskällning av rang. Han fick höra att det var patetiskt att vi hade gått till facket. För dem kan minsan inte göra något. Han fick höra att han skulle passa sig eftesom han har tagit lån och skaffat hus. Allt det här på en fredag-eftermiddag också. Så helgen var ju lagom rolig för honom. Han fick också förklarat för sig att "chefen" trodde att jag uppviglade honom till allt som har hänt. För Kollegan C betedde sig minsan inte såhär. Han sitter tyst och sväljer all skit. Ja eller hur.

Jag har själv fått höra liknande saker. När vi hade möte i början av oktober, där vi snackade om övertid. Så sa jag rakt ut till "chefen" att vi förmodligen inte kommer att orka köra övertid hur länge som helst (för han har ju inte satt något slut på övertiden. Det är liksom övertid tillsvidare). Då fick jag höra att jag skulle passa mig, i den situation jag var i (Sist in).

Iaf, nu har vi blivit straffade med 40 timmars övertid i december. Det ger ett snitt på ungefär 2,5-3 timmar per dag. VARJE dag i december. Så inga lediga dagar i mellandagarna. Inget ledigt alls nästan. Det är fan en hel arbetsvecka vi ska jobba över. Men det roligaste med den här övertiden är ändå att den inte är giltigt på det sättet "chefen" har gjort. Då han skickade ett schema med övertiden i december. Så får man INTE göra enligt facket. Han har också uttryckligen i mailet skrivet "Att han skulle vara tacksam om vi ställde upp", vilket jag inte ser som en order.

Så om någon vecka kommer vi börja att skita i övertiden. Eftersom den saknar grunder, som en övertidsorder borde ha.

Just nu sitter jag bara och räknar timmarna tills man får gå hem. Jag känner att jag har gjort mitt för den här avdelnignen. För "chefen" och hans terrier känner jag att gjorde mitt för ett halvår sen. När chefen i princip kallade oss lögnare rakt upp i ansiktet. Det var den dagen jag bestämde mig mer eller mindre för att jag inte skulle bli långvarig här.

Den tiden jag har kvar, ska jag uträtt underverk. 2 stora projekt ska "göras klart" enligt projektledaren. Jag ska dokumentera allt. Och göra två mindre projekt. DET BLIR NOG BRA.

Längtar till det nya jobbet, som jag börjar på den 2:a januari

//Kollegan P

2 comments:

IT-Administrator said...

Grattis mannen .. "äntligen"! va?

Kollegan P said...

Tack för fan :)

Du kan fethajja att det är ÄNTLIGEN som Gert Fylking hade sagt.