Tuesday, August 14, 2007

Desperation?

Dagen urartade som vanligt i dispyter mellan "chefen" och kollegan C och jag. Varför har man totalt slutat bry sig om vad han säger. Det som kommer ur hans mun är den ena grodan efter den andra. Hur han än vrider och vänder på orden och uttrycken som kommer ur hans mun, så är det ändå bara skit som kommer ut, det handlar alltid bara om honom.

Dagens så kallade samtal kretsade runt ett system vi håller på att laga just nu. Jag kan inte gå in allt för mycket på vad det är för något. Men i alla fall, så var vi på ett möte med en av våra tjänsteleverantörer i torsdags. Där vi fick veta hur flödet för deras tjänst egentligen går till. Detta flöde kom som en nyhet för mig och kollegan C. För hur mycket vi än har läst i dokumentationen, så har det inte framgått.
Åter till mötet. Vi var där under torsdagförmiddagen, och som vanligt så är det ju våran "chef" som håller låda. Han började med att kritisera deras support och att inte HAN hade blivit informerad om saker och ting. Det som mötet egentligen handlade om, var ju att jag och kollegan C skulle gå igenom allt från början. Inte att våran "chef" skulle sitta och prata konstant och avbryta oss, samt skälla på dem. Så, det gick säkert en två timmar, utan att vi fick fram något vettigt från våran leverantör. Man riktigt såg på de två personer som representerade det andra företaget, att dem ville ha ut honom därifrån. Med tanke på att dem inte heller fick en syl i vädret.

Sen dagen efter, i fredags alltså. Så håller vi ett stående möte (första mötet på ca 2 månader) på avdelningen. Och redan dagen efter så gick det upp för mig och kollegan C, att våran "chef" inte hade förstått något av genomgången. Utan det var vad våran "chef" hade uppfattat (utan att lyssna över huvudtaget) som gällde. Allt jag och kollegan C sa, rann bara av honom som vattnet på en gås.

Sen så ska "chefen" hela tiden lägga sig i hur vi ska lösa vissa implementationer av saker och ting, när han inte har den blekaste om hur saker fungerar. Ta t.ex. API (Application Programming Interface), det är exakt samma sak som ASP (Active Server Pages), om man frågar våran "chef". För er som är lite insatta i vad det är skrattar säkert gott. För er som inte är så insatta i det här, kan man enkelt säga att ASP är ett scriptspråk som ligger till grunden för många sidor på internet. Man kan säga att det är själva magin bakom sidorna. API är däremot en samling funktioner, som man kan anropa från t.ex. ASP. Och i det här fallet så är det vi som bygger ASP, och tjänsteleverantören som bygger API. Men det är väl ingen skillnad på dessa två akronymer?
Vi har även fått höra att ASP skulle vara det samma som Microsoft SQL Server. Det är ju UNDERBART! Jag kan bara själv konstatera att inte ens när jag precis startade koda, så hade jag blandat ihop dessa två.

Jag och kollegan C, börjar kännas oss lite smått desperata just nu. Vi känner att vi inte orkar med mer av all skit vi får ta på avdelningen. Det är verkligen slag, sparkar och klor från alla håll. Uppifrån av våran "chef", från sidorna av våra kollegor, och nedifrån av våra kunder. Det är verkligen inte en hälsosam miljö vi har.

Jag kommer att sätta mig ner och fila ännu mer på mitt CV idag. Det kommer att gå ut till ett par företag som vi känner till nu.

Om någon läser det här och är i behöv av en kille som pratar flytande PHP, ASP, SQL, HTML, AJAX, JavaScript, XML, Flex, ActionScript3. Tveka inte att skriva en kontaktadress som kommentar på inlägget. Jag kommer att skicka min CV omgående.

//En sjukt less kollegan P

No comments: