Monday, February 5, 2007

Idioti Personifierat!

Igår var jag vansinnig.

Z har vart hos sin pappa A i helgen. Detta slutade ju inte allt för lysande. För att göra en lång historia kort.

Igår (Söndag 4:e feb) så kom A och A's pappa över med Z till oss. Allt verkade vara frid och fröjd. Tills Z skulle visa dem runt. När de kommer till mitt och E's sovrum så utbrister Z att "Det här är mamma och pappas rum", vilket nog inte var så populärt hos A. För senare på kvällen så kommer A online på nätet och börjar häva ur sig helt idiotiska anklagelser, som inte har någon som helst fakta eller grund att så på. Han börjar med att ifrågasätta om jag någonsin är ensam med Z och hur jag bestraffar honom. För han hade nämligen sett tecken på "Barnmisshandel". Det han grundade sina misstankar på var att Z hade haft en klump öronvax bakom örat, som "såg ut" som ett blåmärke. Jag behöver väl knappast tillägga att jag aldrig skulle komma på tanken att göra Z illa. Åter till historien. A sa också att Z hade börjat gråta när han skulle åka hem, och A hade tolkade det som att han inte trivs hemma hos oss. Vilket för mig är vansinnigt. A tänkte även ringa till Soc och anmäla mig för barnmisshandel.

Vad vi kom fram till efter lite diskussioner var följande.
  1. A vart sur för att Z indirekt hade kallat mig Pappa.
    (Vilket inte är så konstigt med tanke på att A endast är med Z max 1 helg i månaden. MAX! Det bör även tilläggas att han sällan är med honom själv, utan de brukar vara ute hos A's pappa och att han har ringt Z 2! gånger under 6 månader. Det är alltid Z som måste ringa upp honom. Och när han väl pratar med Z i telefonen, så sitter han ALLTID och äter eller ska göra något för att hålla samtalet kort.)
  2. A känner att hans position som pappa är hotad.
    (pga. av det jag sa i punkt 1.)
  3. Z började gråta när han skulle åka hem.
    (kanske för att A aldrig har tid eller vill vara med Z. För A tycker ju att det är Psykiskt påfrestande att vara med sin son. Han tycker även att E (Min sambo) är egoistik när hon vill ha en barnfri helg då och då. När han har honom MAX 1 gång per månad. Låter väl ändå inte som ett orimligt krav på en pappa?)
Något som man också ska addera till det här är förra gången som Z var hos A. Z åkte till A på en fredag. På lördagen så ringde A och sa att han var jättesjuk och vi var tvungna att hämta Z. Vilket i efterhand visade sig vara helt fel. Han var inte det minsta sjuk, han vill bara ut och dricka öl med sin kompis. När vi sa att vi var upptagna (vilket vi var) så tog han med sig Z. Han lät även Z röka vattenpipa. Z är 4 år! Han själv tyckte inte att detta var fel. Man undrar ju om hans hjärna är större än ett gruskorn.

Det vi har kommit fram till, efter mycket om och men är iaf att A får i fortsättningen ringa. Vi kommer INTE att ringa honom eller påminna honom om att ringa Z. Vi kommer bara att säga till Z att det är A's tur att ringa och han ringer om han VILL?! Förhoppningsvis kommer då Z att lista ut vilket svin A är.

Personligen så ser jag nästan fram till den dag då A börjar tjafsa mer om att han ska ha ensam vårdnad om Z. Det har han dragit upp några gånger förut som en dålig undanflykt eller tomt hot. Fast vi vet ju alla hur familjerätten kommer att se på det här. Ska jag vara ärlig så är jag inte det minsta orolig för hur det kommer att gå, jag VET till 99% säkerhet hur det kommer att gå. För jag kommer inte att tveka en sekund att berätta om allt han gjort eller inte gjort. Hur ofta han pratar med Z, hur ofta han träffar honom, och under vilka omständigheter han träffar honom.

Så, min gårdag var inte allt för rolig. Men som sagt var. Jag bara väntar på att han ska börja bråka om vårdnaden. För då har han förlorat!!

/En lätt irriterad Kollegan P

No comments: