Tuesday, February 6, 2007

Personlig Intigritet

Har tänkt en hel del på kryptering den sista tiden. I och med att FRA kommer att få större befogenheter i Sverige, så kommer även gemene man att behöva skydda sin information bättre. Deras nya befogenheter betyder i korta drag att de kommer att få avlyssna alla utan något som helst domstolsbeslut. Detta innebär att de kommer att kunna läsa DINA mail, DINA sms, lyssna på DINA telefonsamtal osv. Detta är enligt mig ett grov övertramp av den Svenska regeringen/militären. Därför kommer jag att börja kryptera min information på internet.

Jag har börjat få lite folk att använda en public key encryption för att säkra samtal, mail osv. Jag kommer även att börja signera mina texter. För er som vill läsa mer om kryptering rekomenderar jag boken "The Code Book" som är skriven av Simon singh. En bra bok som förklarar grunderna i kryptering, utan att vara för teknisk. Den börjar från de första typerna av kryptering som användes av Ceasar och går ända fram till dagtida krypteringmetoder. Intressant läsning.

Public key encryption är en väldigt genial lösning egentligen. I stället för att dela en nyckel, så har man sina egna. Nycklar skapas alltid i par. En publik och en privat. Den publika sprider man så mycket man kan för att folk ska kunna kryptera med den. Den privata håller man hemlig så man kan dekryptera det krypterade meddelandet. För att lättare förstå hur det fungerar så kan vi tänka oss följande situation.

Allice vill skicka ett brev till Bob. Bob vet om detta i förväg och tillverkar en nyckel (Som bara han har) men tillverkar tusentals hänglås som denna nyckel passa till. Sen sprider han ut hänglåsen till olika postkontor, så många som möjligt. Sen när Alice ska skicka brevet så går hon till närmaste postkontor, ber att få ett "Boblås", stoppar brevet i en låda och låser med Bobs hänglås. Nu är det bara Bob som kan låsa upp lådan med innehållet i. Eftersom det bara är han som äger nyckeln som passar till låset. Brevet är nu säkert.

Samma princip gäller för den digitala varianten... som jag använder.

Ska bli kul att se vad som händer.

/Kollegan P.

No comments: