Thursday, February 8, 2007

In your face... Big Brother!

Man börjar läsa mer och mer om hur myndigheterna försöka inkräkta på våra privatliv. Det är ganska skrämmande vad det hittar på. För ett antal år sen så försökte den amerikanska underättelsetjänsten NSA tillsammans med den amerikanska regeringen tvinga på folk att använda en "säker" telefon, som var utrustad med ett krypteringchip. Problemet vara bara att när någon skaffade sej en sån telefon, så fick NSA en kopia av den privata nyckeln. Då, utan några som helst svårigheter, så kunde NSA (och den amerikanska regeringen) lyssna av telefoner, som var avsedda för att INTE kunna bli avlyssnade. Fiffigt va? Chippet som fans i telefonerna hette Clipper. Chipet använde sej av en 80-bits symetrisk krypteringsalgoritm som hette Skipjack. Liknande DES. För dem som vill läsa mer kan göra det på Wikipedias sida för Clipper och Skipjack.

USA är riktigt fula fiskar när det gäller mycket av den personliga intigritetssfären. De har t.ex. ett projekt som heter ECHELON, som är ett nätverk av avlyssningsstationer som lyssnar på all engelskspråkig trafik. Det finns de som påstår att de har använt just ECHELON för att stjäla teknologi från Europa för att sedan patentera det som Amerikansk. Visst älskar vi alla amerikas patentsystem. Samma patentsystem som bidrog till svenska Håkan Lans fall i den amerikanska domstolen. Håkan Lans uppfann bland annat Färgskärmen och Datormusen.

Åter till verkligheten. Igår skaffade jag ett Gmail-konto precis som min kollega, C. Gmail är riktigt bra, då man kan använda sin vanliga e-post-klient för att ta emot och skicka mail genom Gmail. Gmails servrar pratar via krypterade förbindelser, vilket är ett lager med säkerhet som förhoppningsvis inte ens FRA kan knäcka. Sen så använder jag mig av GnuPG och kryperingsnycklar för att kryptera innehållet. Alltså kör jag med två lager säkerhet på mina brev.

Jag hoppas att flera gör som jag och skaffar ett Gmail-konto. Då den svenska personliga intigiteten bara blir allt lägre och lägre för gemene man.

Perhaps you think your email is legitimate enough that encryption is unwarranted. If you really are a law-abiding citizen with nothing to hide, then why don't you always send your paper mail on postcards? Why not submit to drug testing on demand? Why require a warrant for police searches of your house? Are you trying to hide something? If you hide your mail inside envelopes, does that mean you must be a subversive or a drug dealer, or maybe a paranoid nut? Do law-abiding citizens have any need to encrypt their email?
Phil Zimmerman (Skaparen av PGP)

No comments: