Thursday, February 15, 2007

Svart bälte i JavaScript!

Jag har fan svart bälte i JavaScript. Dock så lär jag mig nya saker varje dag, vilket är positivt. Jag har kommit fram till att utan FireBug och FireFox skulle det vara rent utsagt ett helvete att koda. Det skulle ta fan så mycket längre tid, när man inte kan se vad som händer i DOM-en när man uppdaterar något dynamiskt. Det skulle inte gå att få ut någon information om XmlHttp-Requests. Livet skulle vara surt som fan utan Firebug.

Känner att jag måste skriva ett par ord om dagen också. Det vart lite tjafs här på jobbet idag mellan mig och kollegan M. Upptakten var vårat totalt värdelösa system för projektplanering och tidsrapportering. Programmet är inte direkt skrivet med flera användare i åtanke. Det räcker med att det är någon som gör minst lilla fel, så har allt skitit sig, filerna låser sig. För tro inte att dem har en databas som backend för programmet... NEJ. Det är en vanliga XML-fil.
Så Det brukar vara en hel del gnäll när man råkar spara över någons rapporterade tider.
Sen är det jävligt jobbigt att behöva se vad dem andra ska göra. Jag kunde inte bry mig mindre om vad de andra ska jobba med. Det är mitt eget jag är intresserad av, och ingen annans. Och sen ska vi inte prata om hur programmet presenterar alla "tasks". Ser ut som ett ormbo, som något släppt en stor jävla råtta i. Bah säger jag bara. Sen ska vi väl inte heller glömma att säga att programmet är en Windows-applikation, och enbart för windows. Så stackarna som sitter vägg i vägg med oss, kan inte köra det, eftersom de kör på Macintosh.

Jag lovar och svär att jag kommer att börja skriva mina tidsrapporter på papper i fortsättningen, om det inte kommer något bättre program för rapportering/planering. Jag kräver nästan att det ska vara en webbaserad applikation som har följande.
  • En post per tidrapport.
    (Som det är nu så måste man addera sin tid på en befintlig rapport).
  • Task-listan ska vara baserad på projekt.
    (Nu visas alla projekt rakt upp och ner, så det är inte direkt lättöverskådligt)
  • När man gör en tidrapport, få välja moment man utfört, och vilken tid det tagit.
    (Detta kan man senare ha som offertunderlag)
Det är för övrigt ytligare ett problem vi har här hos oss. Säljaren/Säljarna, vet inte hur lång tid ett jobb kommer att ta. Det spelar heller inte någon roll vad vi utvecklare säger för något, det är säljarna som själva sedan höftar till en tid. Säljer projektet alldeles för billigt (För annars kanske inte kunden köper det?), och så undrar dem varför inte projektet är klara enligt deras tidsuppfattning. Sen jag började här för ett år sen, så tror jag inte vi har klarat en enda dead-line. Är det bra?

Men den grövsta felkalkylen de gjort är nog på det senaste. Jag och kollegan C, hade suttit och räknat lite löst på ett jobb. Där hade vi räknat på två personer att det skulle ta ungefär 100dagar (ca 6 månader). Och det här var bara en väldigt preliminär skiss. Vi visste inte alls vad det skulle ta. Och i våra beräkningar så hade vi inte räknat med att vi skulle bygga något "fluffigt"-gränssnitt. Men som vanligt så lyssnar de inte på oss, och tycker att "Jaha, en person 6 månader, med gränssnitt" och går ut till kunden och SÄLJER DET. Baserat på våra pre grovskissar.

Problemet var bara att när vi väl satte oss ner och bröt ner projektet i delar, la till allt fluff, och vägde upp hur lång tid allt skulle ta, så slutade vi på 24 månader för två personer.

Kommer ni ihåg vad jag sa att säljaren sålde in det som? Just det... 6 månader för en person. Det är en felberäkning på 18 månader. Sen undrar de varför det kommer att ta så långt tid, vi hade ju minsan sagt att det bara skulle ta 6 månader att göra något vi inte ens hade räknat på.

Jävligt fiffigt!

No comments: